... Otakara Krámského
1. Kedy to bolo prvý krát, čo si si uvedomil, že by si chcel pretekať?
Od narození jsem byl soutěživý typ, takže v Jilemnici, která je kolébkou lyžování, jsem začal od útleho věku závodit v běhu na lyžích. Samozřejmě, že při mé lásce k motorům a všemu co se hýbe, kterou mi od malička vštěpoval a rozvíjel můj otec, ač lékař – kardiolog, rovněž náruživý motorista, jsem snil, prakticky od chvíle kdy jsem začal chápat o kariéře automobilového závodníka. Byl to pro mě samozřejmě sen z těch nedostižných, kterých mají mladí lidé tisíce. . .
2• Čo sa zmenilo oproti minulosti v oblasti pretekov automobilov do vrchu?
V dobách kdy jsem začínal, byly závody do vrchu a automobilové závody všeobecně, více amatérskou záležitostí party nadšenců, kteří ve chvílích svého volna, po práci, stavěli v rodinné garáži „své“ závodní auto. Na závodech pak chtely porovnat né jen své jezdecké schopnosti, ale i dílenský um a skromné konstruktérské vlohy. V těchto dobách se dalo zažít na závodech mnoho ryzího přátelství, ohleduplnosti až rytířskosti i obětavosti. . .
Dnes se vše, jako i v jiných odvětvích, profesionalizuje, takže jezdí prakticky pouze ten, kdo na to má, respektive technický kumšt, nadšení a obětavost, se dá koupit neb zaplatit a výhoda technického nadání tak mizí. Jezdí spíše „páni podnikatelé“, pro které je to pouze určitý způsob relaxace a zábavy, která je baví někdy déle, ale někdy pouze několik sezon. Rovněž jsou také často se svojí výkonnosti spokojeni a pro její růst nejsou ochotni udělat tolik, jako pravý sportovci, jelikož by to pro ně byla „neekonomická investice“ . . .
3. Ako hodnotíš sezónu 2011?
Co se týká mé osoby, jsem spokojený, jelikož v mých letech a finanční situaci, nešlo získat o moc více. V MMČR jsem získal titul Absolutního vícemistra za Jarem Krajčím, který se tomuto seriálu věnoval plnohodnotně a v Evropě startoval pouze sporadicky, na rozdíl ode mě, kdy já naopak preferoval účast v Mistrovství Evropy.
Na Evropě jsem skončil páty absolutně jako druhá nejrychlejší formule a nejúspěšnější reprezentant ČR.
Pokud bych měl sezónu kopců hodnotit celkově, pak veškeré dění zastínila obrovská tragédie v podobě smrtelné havárie mého kamaráda Georga Plasy, která je pro mě obrovským mementem nebezpečnosti a rizikovosti závodů do vrchu. Přesto že v tomto případě nedošlo zjevně k žádnému vnějšímu pochybení, jako tomu bylo v případě havárie Lionela Regala v roce 2010, mým obrovským přáním zůstává, aby pořadatelské sbory pracovaly na své profesionalitě a kvalifikaci tak intenzivně, jako pracujeme my jezdci na technické úrovni svých závodních vozů a celých týmů . . . Třeba jen pro památku našich kamarádů závodníků, kteří již nejsou mezi námi . . .
4.Aké máš plány do sezóny 2012....nejaké novinky, zmeny.....?
Ve vztahu k předešlému, je mým prioritním plánem „přežít“ . . . , doufám, že všichni chápou, jak to myslím. Dále bych se rád zúčastnil seriálu ME a vybraných závodů MMČR. Tomu je podřízena také celková příprava a úpravy techniky, a to jak závodní tak i servisní.
5. Ktorá trať vrátane európskych Ti je najviac sympatická, na ktorej sa Ti ide
najlepšie a naopak.
Za jednu z nejhezčích tratí považuji italské Rieti, portugalská Rampa da Falpera, ale i Ecce Homo a St. Jean du Gard. Naopak nejméně sympatické tratě jsou pro mě, jak já říkam „Micky Mouse“ tratě, jako je Al Fito, Trier, Trento Bondone, nebo Náměšť nad Oslavou. . . .
6.Čo si myslíš o pretekoch, ktoré sa nejdú pod príslušnou asociáciou ( LMBC, TDC...)
Dnešní doba je taková, že si může dělat každý co chce . . . Trochu mi vadí mizivý zájem těchto pořadatelů o bezpečnost tratí i jezdců, ve vztahu k nejrychlejším vozům. .
I když musím objektivně přiznat, že někteří pořadatelé MMČR jsou na tom podobně, resp. jim je také bližší slovní spojení motorsport – show, než význam slova sport.
7.Nápoj MARTINI, vraví Ti to niečo? :-)
Ano, dobré pití, kterým nepohrdne ani Jammes Bond
8. Tvoj názor na autá LANCIA, myslené hlavne pretekárske ( Lancia Delta Integrale,....).
Hezké italské hračky, výkonné a rychlé, ovšem ve vztahu k mému současnému závodnímu nářadí, mi jsou bližší typy: S4, 037, Beta SS. Bohužel tyto typy jsem neměl tu čest ani řídit ani upravovat, na rozdíl od typu Integrále, kterých mi prošlo rukami mnoho. . . .
9.Ako vnímaš konkurenciu na kopcoch a aké sú Tvoje méty do budúcnosti?
V současné době je situace úplně opačná než byla v dobách mých začátků, to znamená, že dnes registrujeme obrovský rozmach monopostů a sportovních prototipů (a to jak počtem tak i kvalitou) a odumírání kategorií cestovních vozů.
10. Čo by si poprial jazdcom, organizátorom, fanúšikom do nasledujúcej sezóny?
Hodně zdraví, dobré tratě včetně pořadatelů a mnoho příjemných zážitků při tom co dělají nejraději. . .
Ďakujem za rozhovor a do sezóny 2012 Ti prajem, pevné zdravie,sezónu bez nehod a problémov.
Za MMotorsport Monika Šperlíková
Foto poskytol:Štefan Polčan