... Otakara Krámského

08.02.2012 20:49

 

 

1. Kedy to bolo prvý krát, čo si si uvedomil, že by si chcel pretekať?


Od narození jsem byl soutěživý typ, takže v Jilemnici, která je kolébkou lyžování, jsem začal od útleho věku závodit v běhu na lyžích. Samozřejmě, že při mé lásce k motorům a všemu co se hýbe, kterou mi od malička vštěpoval a rozvíjel můj otec, ač lékař – kardiolog, rovněž náruživý motorista, jsem snil, prakticky od chvíle kdy jsem začal chápat o kariéře automobilového závodníka. Byl to pro mě samozřejmě sen z těch nedostižných, kterých mají mladí lidé tisíce. . .


2• Čo sa zmenilo oproti minulosti v oblasti pretekov automobilov do vrchu?


V dobách kdy jsem začínal, byly závody do vrchu a automobilové závody všeobecně, více amatérskou záležitostí party nadšenců, kteří ve chvílích svého volna, po práci, stavěli v rodinné garáži „své“ závodní auto. Na závodech pak chtely porovnat né jen své jezdecké schopnosti, ale i dílenský um a skromné konstruktérské vlohy. V těchto dobách se dalo zažít na závodech mnoho ryzího přátelství, ohleduplnosti až rytířskosti i obětavosti. . .
Dnes se vše, jako i v jiných odvětvích, profesionalizuje, takže jezdí prakticky pouze ten, kdo na to má, respektive technický kumšt, nadšení a obětavost, se dá koupit neb zaplatit a výhoda technického nadání tak mizí. Jezdí spíše „páni podnikatelé“, pro které je to pouze určitý způsob relaxace a zábavy, která je baví někdy déle, ale někdy pouze několik sezon. Rovněž jsou také často se svojí výkonnosti spokojeni a pro její růst nejsou ochotni udělat tolik, jako pravý sportovci, jelikož by to pro ně byla „neekonomická investice“  . . .

3. Ako hodnotíš sezónu 2011?


Co se týká mé osoby, jsem spokojený, jelikož v mých letech a finanční situaci, nešlo získat o moc více. V MMČR jsem získal titul Absolutního vícemistra za Jarem Krajčím, který se tomuto seriálu věnoval plnohodnotně a v Evropě startoval pouze sporadicky, na rozdíl ode mě, kdy já naopak preferoval účast v Mistrovství Evropy.
Na Evropě jsem skončil páty absolutně jako druhá nejrychlejší formule a nejúspěšnější reprezentant ČR.
Pokud bych měl sezónu kopců hodnotit celkově, pak veškeré dění zastínila obrovská tragédie v podobě smrtelné havárie mého kamaráda Georga Plasy, která je pro mě obrovským mementem nebezpečnosti a rizikovosti závodů do vrchu. Přesto že v tomto případě nedošlo zjevně k žádnému vnějšímu pochybení, jako tomu bylo v případě havárie Lionela Regala v roce 2010, mým obrovským přáním zůstává, aby pořadatelské sbory pracovaly na své profesionalitě a kvalifikaci tak intenzivně, jako pracujeme my jezdci na technické úrovni svých závodních vozů a celých týmů . . . Třeba jen pro památku našich kamarádů závodníků, kteří již nejsou mezi námi . . .

4.Aké máš plány do sezóny 2012....nejaké novinky, zmeny.....?


      Ve vztahu k předešlému, je mým prioritním plánem „přežít“ . . . , doufám, že všichni     chápou, jak to myslím. Dále bych se rád zúčastnil seriálu ME a vybraných závodů     MMČR. Tomu je podřízena také celková příprava a úpravy techniky, a to jak závodní     tak i servisní.
      
 
 


5.  Ktorá trať vrátane európskych Ti je najviac sympatická, na ktorej sa Ti ide
     najlepšie a naopak.


     Za jednu z nejhezčích tratí považuji italské Rieti, portugalská Rampa da Falpera, ale i     Ecce Homo a St. Jean du Gard. Naopak nejméně sympatické tratě jsou pro mě, jak já     říkam „Micky Mouse“ tratě, jako je Al Fito, Trier, Trento Bondone, nebo Náměšť nad     Oslavou. . . .

6.Čo si myslíš o pretekoch, ktoré sa nejdú pod príslušnou asociáciou ( LMBC,     TDC...)


      Dnešní doba je taková, že si může dělat každý co chce . . . Trochu mi vadí mizivý      zájem těchto pořadatelů o bezpečnost tratí i jezdců, ve vztahu k nejrychlejším vozům. .
      I když musím objektivně přiznat, že někteří pořadatelé MMČR jsou na tom podobně,             resp. jim je také bližší slovní spojení motorsport – show, než význam slova sport.

7.Nápoj MARTINI, vraví Ti to niečo? :-)


      Ano, dobré pití, kterým nepohrdne ani Jammes Bond

    8.    Tvoj názor na autá LANCIA, myslené hlavne pretekárske ( Lancia Delta     Integrale,....).


     Hezké italské hračky, výkonné a rychlé, ovšem ve vztahu k mému současnému     závodnímu nářadí, mi jsou bližší typy: S4, 037, Beta SS. Bohužel tyto typy jsem     neměl tu čest ani řídit ani upravovat, na rozdíl od typu Integrále, kterých mi prošlo     rukami mnoho. . . .

9.Ako vnímaš konkurenciu na kopcoch a aké sú Tvoje méty do budúcnosti?


    V současné době je situace úplně opačná než byla v dobách mých začátků, to     znamená, že dnes registrujeme obrovský rozmach monopostů a sportovních       prototipů (a to jak počtem tak i kvalitou) a odumírání kategorií cestovních vozů.

 
10. Čo by si poprial jazdcom, organizátorom, fanúšikom do nasledujúcej sezóny?


              Hodně zdraví, dobré tratě včetně pořadatelů a mnoho příjemných  zážitků  při tom co dělají nejraději.  . .

 

Ďakujem za rozhovor a do sezóny 2012 Ti prajem, pevné zdravie,sezónu bez nehod a problémov.

 

                                                                                                                Za MMotorsport Monika Šperlíková

                                                                                                                Foto poskytol:Štefan Polčan